Tuulivoimaa Kaarinaankin?

Sain muutama viikko sitten tilaisuuden vierailla tuulivoimapuistossa. Kyseisen puiston sähkön ostaa kokonaan suuri ruotsalainen huonekaluliike ja itse voimalat ovat toisen ruotsalaisperäisen yrityksen omistuksessa.

Sijaintipaikkakunnan maanvuokraajat tuntuvat olevan tyytyväisiä vuokratuloihinsa, ja kuntakin saa tästä verotuloja. Suurempi asia sen sijaan kunnan talouden kannalta on huomattavat kiinteistöverotulot, jotka voimaloiden omistaja maksaa.

Tuulivoimaloiden kiinteistöveroprosentti on myös aivan eri suuruusluokkaa kuin vaikkapa tavallisen tallaajan omakotitontin kiinteistövero. Verotettavaa kiinteistöä ovat voimalan perustukset, torni ja konehuoneen kuori.

Perustustyömaata jo aiemmin vuosi sitten ihmetellessäni täytyy maallikkona sanoa, että siinä on kyllä oltava hintaa ja paljon. Tuulivoimaloille maksimiveroprosentti on 3,1 , toki kunta voi pienemmänkin prosentin päättää.

Olisiko tuulivoimakaavoituksesta Kaarinan alueelle pientä valon pilkahdusta synkeään kuntatalouteemme ? Löytyykö maaomistajilta kiinnostusta ja sopivia paikkoja tai halua uusiutuvan energian ratkaisuihin alueellamme ? Mitä sanoo kaavoittaja , maakuntakaavassahan alueellamme ei ole tuulivoima-alueita ?

Tekniikan Maailma kertoo , että myös lintukuolemien määrä on saatu juurijulkaistun norjalaistutkimuksen mukaan vähenemään 70% maalaamalla yksi lapa mustaksi. Tuulivoimalan juurella tulee kieltämättä aika pieni olo.

Päivi Lehtovaara