Mediatiedote: Hovirinnan kouluhanke myöhässä

24.11.2018

Kesällä purkutuomion saanut Hovirinnan koulu seisoo yhä tukevasti paikoillaan. Vuosi sitten koulu päätettiin remontoida, mutta kokoomuksen aloitteesta päätös otettiin uudelleentarkasteluun huhtikuussa 2018.

- Selvitimme eri toimittajilta, miten nopeasti tällainen uudenlainen avaimet käteen -moduulikoulu olisi saatavissa. Vastaukset liikkuivat vuoden, puolentoistavuoden välillä. Siksi halusimme päätöksen uudelleen pöydälle ja esitimme uutta koulua avaimet käteen -urakkana, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Matti Alander taustoittaa.

Kesällä valtuusto kuitenkin päätti toisin ja uusi koulu rakennetaan perinteisellä rakennusurakalla, vaikka virkamiesselvityksissä päädyttiin samansuuntaisiin aikataulueroihin. Avaimet käteen urakka olisi heidän mukaansa ollut noin puoli vuotta lyhyempi, mikäli perinteinen urakka ehdittäisiin aloittamaan heti syksyllä.

Kaarinassa on poikkeuksellisen monta suurta rakennushanketta päällekkäin ja rakennushankkeista vastaavaa päällikköä vasta rekrytoidaan, joten Hovirinnan arkkitehtiä ei ole vielä ehditty kilpailuttamaan. Avaimet käteen hanke olisi alkanut loppukesän kilpailutuksen pohjalta jo vuoden 2019 alussa ja valmistunut syyslukukauden 2020 alkuun. Nyt puhutaan jo vuodesta 2021 tai jopa 2022 perinteisellä mallilla, mikäli rakennusprojektin vaiheet ovat kaikki samalla tavalla myöhässä.

- Meidän pahimmat pelkomme aikataulun suhteen näyttävät käyvän toteen. Ja kun aikaa kuluu enemmän, myös rahaa palaa eli hyväksytty investointisumma tuskin riittää, arvioi valtuustoryhmän puheenjohtaja Sanna Vauranoja.

Kaarinan kokoomuksen valtuustoryhmä