Vastine: Varhaiskasvatuksen tilanne – ja sen ratkaisu Kaarinassa

Kaarinan Vasemmistoliitto kirjoitti 11.4. Kaarina-lehden mielipidepalstalla varhaiskasvatuksen tilanteesta Kaarinassa. On totta, että kaupungissa sekä kunnallisen että yksityisen puolen päivähoitopaikat ovat kokoajan hyvin täynnä ja perheet joutuvat jonottamaan paikkoja. Vasemmistoliitto kirjoittaa, että palveluseteli olisi kasvavaan palvelutarpeeseen kallis ratkaisu ja ehdottaa sen sijaan lisää kunnallisia päiväkoteja. Väite pitää oikaista, sillä se ei ole totuudenmukainen.

Kaupungin omien laskelmien mukaan yksityinen palvelutuotanto tulee kaupungin omaa tuotantoa edullisemmaksi. Tällä hetkellä voimassa olevat yksityisten päiväkotien ostopalvelusopimukset ovat sen verran edullisia, että ne pärjäävät myös mahdolliselle palvelusetelille. Palveluseteli jää Kaarinassa kunnallisen palvelun kanssa samalle tasolle. Palvelusetelillä emme kuitenkaan sitoudu seiniin, vain voimme tarjota kaarinalaisille perheille aidon valinnanvapauden valita omaan arkeen sopiva päivähoitopaikka.

Maamme hallitus laski tämän vuoden alusta pieni- ja keskituloisten perheiden varhaiskasvatusmaksuja. Maksujen alennus tulee lisäämään entisestään päivähoitopaikkojen tarvetta, joten palveluseteli on välttämätön lisä Kaarinan varhaiskasvatuksen palveluvalikoimaan.

Lisäksi on todettava, että kunnallisia perhepäivähoitopaikkoja on kokoajan saatavilla yhä vähemmän. Siksi on erittäin tärkeää, että kaupunki tukee jatkossa voimakkaammin myös yksityisten perhepäivähoitajien työtä, esimerkiksi perhepäivähoitajien yhteisillä koulutuksilla. Pienet perhepäivähoitoryhmät ovat monille tärkeä vaihtoehto suurempien päiväkotiryhmien rinnalla varsinkin lapsen ollessa vielä pieni. Yksityisen hoidon tuella yksityisessä perhepäivähoidossa olevat lapset tulevat kaupungille myös kaikkein edullisimmaksi.

On tärkeää, että kehitämme laadukasta kunnallista päivähoitoa. Samaan aikaan velvollisuutemme on pitää huoli siitä, että kasvava kaupunki pystyy vastaamaan kysyntään ja tarjoamaan kaikille halukkaille varhaiskasvatusta. Kasvavat jonot edellyttävät vaihtoehtoja eli palveluvalikoimaa, jota palveluseteli mahdollistaa.

Kaarinan Kokoomuksen valtuustoryhmä