Kääntävätkö vaalit uuden lehden?

3.4.2017

Viimeisimmät arviot äänestysvilkkaudesta kertovat karua kieltä. Odotuksissa on, että nippa nappa 50 % äänestysikäisistä aikoo käyttää äänioikeuttaan kuntavaaleissa. Puolet kansasta vähät välittää, kuka valtaa käyttää.

Ymmärrän toisaalta tavallisen äänestäjän kiinnostuksen puutteen. Poliitikot puhuvat jopa kuntatasolla asioista välillä merkillisellä kielellä, jota on vaikea ymmärtää tai raskasta seurata. Politiikan kansantajuistaminen olisi paikallaan yhtä lailla kuin tieteenkin. Tarkoitan asioiden käsittelemistä selkein termein ja ilman kapulakieltä. Se on mahdollista, mutta vaatii ison muutoksen!

Samoin varmasti turhauttaa, kun asiat eivät suju siten kuin itse toivoisi – olipa valta millä puolueella milloinkin. Kaikkea ei vaan aina voi saada. Kaupunginvaltuuston päätettäväksi tuodaan hyvin erilaisia asioita. Ne voivat koskea kaavoitusta, teknisiä asioita, eri ikäluokkia tai kaupunginosia. Varmasti kaikki puolueet kuntatasolla haluavat toimia kaupungin ja kaupunkilaisten hyväksi. Painotukset ovat toki erilaisia.

Olen usein miettinyt sitä, miksi politiikka ei voisi perustua enemmän positiiviseen ajatteluun. Yhteistyössä keskustellen asiat saisivat erilaisia näkökulmia ja päätökset tuskin olisivat huonompia kuin nykyisellä tavalla toimien. Kustannussäästö olisi melkoinen, kun asioita ei aina ensin vastustettaisi. Kun kysymyksiä valmistellaan uudelleen ja uudelleen, ei aina osaa edes kuvitella, millaisia summia vuosien varrella on käytetty ’turhaan’ virkamiestyöhön.

Demokratia kunniaan

Sattumalta silmiini osui Tampereen Keskustan valtuustoryhmän haastattelu parin vuoden takaa. Siinä sanottiin: ” Tampereen Keskusta toivoo, että vastakkainasettelut puolueiden välillä ja puolueiden sisällä nyt unohdetaan ja aletaan tehdä yhdessä töitä Tampereen hyväksi, jotta Tampereella saataisiin yhteisten asioiden hoitamiseen uusi alku”. Myös Sauli Niinistön presidenttikampanjan slogan oli ”Vastakkainasettelun aika on ohi”.

Samaa toivon tässä hetkessä myös Kaarinan päätöksentekoon. Uutta alkua, jossa voisimme koota voimamme ja hoitaa yhteistyössä luottamustehtäväämme oman kotikaupunkimme hyväksi. Demokratia ei toteudu ilman äänestäjien mielipidettä. Tässä tilanteessa jokainen ääni on tärkeä – käytäthän äänioikeuttasi.