Maksuton joukkoliikenne?

15.3.2017

 

 

Pariisi kokeilee maksutonta joukkoliikennettä. Miamissa maksuton Charlie toimii erinomaisesti, aivan lähellä Tallinnassa maksuton joukkoliikenne.

 

Maksutonta joukkoliikennettä perustellaan yleisesti vihreillä arvoilla ja Suomalainen yhteiskunta juuri nyt kestää huonosti mitään ilmaispalveluksi kutsuttavaa. Maksuttoman joukkoliikenteen edut ovat kuitenkin paljon laajemmat, kun oikein aletaan ajattelemaan, muodostuu taloudellisia etujakin runsaasti.

 

Turun seudun Föli liikenteen veronmaksajien tukiosuus on jo nyt n. 20 miljoonaa €uroa joka vuodelle. Lipun hinnasta jo lähes puolet kustannetaan verovaroin.

Aivan ensimmäiseksi tulee mieleen, mitä lippurumban pyörittäminen tämän lisäksi maksaa: Huippukalliit ja hienot rahastusjärjestelmät, lipuntarkastajat, lippujen myyjät ja tilat, hallinto, mainokset jne…

 

Turistien vuoksi myös rahaa joudutaan pyörittämään vielä pitkään ja siitäkin syntyy kuluja, sekä turvattomuuttakin rahasalkun kanssa henkilöstön liikkuessa. Rahastaminen myös hidastaa liikennöintiä merkittävästi, saattaa jopa vaatia lisää autoja liikenteeseen.

 

Raha- ja lippuliikenteen hallinto vaatii osansa joukkoliikennetoimistossa, jopa seudullisen joukkoliikennelautakunnan käsittelyssä näitä asioita lähes joka kokouksessa.

Koululaisliikenteessä raha siirtyy kunnan toisesta sivistys toimen taskusta teknisen toimen taskuun ja siitäkin jälleen jonkin verran kuluja yhteiskunnalle.

 

Maksuttomuudesta asiakkaalle selviä hyötyjä rahastuksen kulujen poistumisen lisäksi on paljon muutakin: Maksuttomuudesta asiakkaan käyttöön jäävä raha tuskin jää tilille, vaan se käytetään johonkin muuhun, ehkä korkeamman alv kannan palveluun tai ostokseen. Yhteiskunta saa enemmän rahaa , asiakkaan talous kohenee, saattaa jopa jokin tukikin käydä tarpeettomaksi.

 

Maksuton joukkoliikenne mahdollisesti ohjaa ihmisten asuinpaikkoja ja bussit saadaan vihreästikin tehokkaampaan käyttöön. Turistit voivat kiinnostua maksuttomasta joukkoliikenteestä ja reitin varrelle syntyy kauppapaikkoja, joista taas työtä ja verotuloja yhteiskunnalle.

 

Turun seudun Föli on omalla tavallaan hienoa kuntien välistä yhteistyötä, mutta siinä on mielestäni muutamia valuvikoja, joita voitaisiin samalla saada korjattua. Onkohan kuitenkaan järkevää reuna-alueilla paria matkustajaa telibusseilla, joista syntyy melkoisia kustannuksia, yhden matkustajan matka saattaa maksaa yhteiskunnalle jopa 20 €/matka. Pitäisikö keskittyä enemmän reiteille joilla matkustajia riittävästi taloudelliseen toimintaan, siitäkin saataisiin säästöä kokonaisuuteen.

 

Aikataulujenkin tarpeellisuus voitaisiin punnita saman tien, vartin välein kulkevat bussit tuskin niitäkään kuluja tarvitsisivat ja vähintään yksi miljoona tulisi siitäkin säästöä vuosittain.

Turun seudulla on nyt tuhannen taalan paikka antaa Tampereelle köniin ja keksiä jotain omaperäisempää, kuin huippukallis energiaa runsaasti kuluttava raitiovaunu. Väitän että edellä kuvaillusti toteutettu maksuton joukkoliikenne pystytään järjestämään pelkästään raitiovaunu liikenteeseen sijoitettavilla varoilla ja kaikki hyötyvät: Veronmaksajat, yrittäjät, asiakkaat, jopa poliitikotkin.

 

Turun seutu saa sellaisen imagopommin, että Tampere muistaa lopun ikänsä !

 

Matti Alander

Seudullisen joukkoliikennelautakunnan jäsen

 

Jaa
Jaa
Tykkää
Please reload

Viimeisimmät
Please reload

Arkisto
Please reload