Rauhalinnan kartanoympäristö ja kaupungin omaisuudesta huolehtiminen

10.3.2017

Olen ylpeä Kaarinan ja Varsinais-Suomen merkityksestä Suomen historiassa. Siitä meillä on osoituksena ainutlaatuisia kulttuuriympäristöjä,  joiden arvon säilyminen seuraaville sukupolville on meidän sukupolvemme velvollisuus.

Oma historiamme tekee Kaarinasta Kaarinan, luo ja vahvistaa paikallista identiteettiä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, osoittaa että Kaarina ei ole vain yksi Suomen tuhansista kolkoista, historiattomista nukkumalähiöistä.

Joitakin vuosia sitten Kaarinan kaupunki osti Rauhalinnan kartanon, puistoineen, peltoineen, rantoineen ja rakennuksineen. Kun kaupunki on kaavoituksella saanut hyödyn irti pelloista, on ränsistymään jätetty rakennushistoriallisesti arvokkain osa kokonaisuutta, myynnissä oleva Rauhalinnan kartano ja sen maisemapuisto meren rannassa.

Myytävän omaisuuden arvoa ei yleensä kannata omistajana ehdoin tahdoin tuhota, vaan kiinteistöstä ja sen arvon säilymisestä on yleensä järkevää pitää huolta.

Myynnin, kunnostuksen tai kaupunkilaisten yhteisöllisen toiminnan sijaan saimme lukea Kaarina-lehdestä kartanon ”kummitustutkimuksesta”.

”Paranormaaleja ilmiöitä tutkiva Turku GSI-ryhmä vietti hiihtolomaviikon Rauhalinnan kartanossa. Yli puoli tuntia pitkällä videolla he näyttävät ja kertovat havainnoistaan. Ryhmä väittää löytäneensä kolme henkiolentoa.”(Kaarina-lehti, 1.3.2017)

Onko tämä yleisesti kiinteistöjen myynnin vauhdittamiseksi käytetty keino ja oletetaanko, että nyt kauppa käy entistä paremmin ja että rakennukseen on jatkossa entistä helpompi saada uudet asukkaat?

Otetaanko vastaava tutkimus myös muihin rakennuksiin, kaupunginvirasto ja homekoulut mukaan lukien?

Mitä jos otetaan upea rakennus huomaavaiseen käyttöön. Arvostetaan sitä sen ansaitsemalla tavalla. Miljoonasaneerausta ei tarvitse tehdä, riittää että rakennuksesta huolehditaan niin että sen ei anneta mennä huonompaan kuntoon. Ränneistä voisi aloittaa.

Marjo Uotila

Www.facebook.com/Marjo.Uotila.Kaarina