Tekninen lautakunta toimii mallikkaasti

Näin ennen vaaleja syntyy paljon kirjoituksia ja mielipiteitä siitä miten Kaarinan asioita pitäisi hoitaa. Yleensä mielipiteet keskittyvät rahan jakamiseen ja kaikille hyvää -periaatteeseen.

Reilut neljä vuotta Kaarinan teknisen lautakunnan puheenjohtajana olen pyrkinyt hoitamaan tehtävää ottamalla huomioon muitakin näkökantoja. Aivan ensimmäisenä haluan mainita henkilöstön motivoinnin, joka on tärkeimpiä avainsanoja pyrittäessä tuottavaan toimintaan.

Heti alkuun otettiin uutena asiana ohjelmaan teknisen lautakunnan alaisten henkilöiden esittely, jotta lautakunnan jäsenet voivat tutustua avainhenkilöihin. Lievää hermostuneisuutta oli ensi alkuun virkamiehissä havaittavissa, mutta lopulta kaikki lähtivät hymyssä suin tehtäviinsä.

Tekninen lautakunta saa huomattavan rahapotin valtuustolta jota sitten pyritään mahdollisimman tehokkaasti hyödyntämään kuntalaisten eduksi. Mielestäni olemme onnistuneet siinä erinomaisesti. Muutama esimerkki: aina ei tarvitse ostaa uutta kalustoa, vaan vähän käytetty voi olla jopa puolen hintainen. Tätä olemme hyödyntäneet mm. pakettiautojen hankinnassa. Lisäksi on keskitytty yhteen hyväksi havaittuun merkkiin, josta on koitunut ylläpidon säästöjä.

Infraa on rakennettu pääosin urakalla ja kooltaan sellaisilla että PK-yrityksilläkin on ollut mahdollisuus niitä tarjota. Lisäksi hyödyntämällä tarjouspyynnöissä oikea-aikaisuutta on saatu miljoonaluokan säästöt.

Lumitöissä ja hiekoituksessa koettiin alkuun harjoitteluvaihe, joka nyt tarjouspyyntökoon pienentämisen seurauksena on siirtynyt tehokkaammille PK-yrityksille suoraan ilman välikäsiä. On otettu käyttöön Fastroi-seurantajärjestelmä, joka taltioi kaikki koneiden liikkeet: nopeudet, päivämäärät ja kellonajat. Näin on saatu viimeinen varmuus toiminnan vaikuttavuudesta.

Joukkoliikenne FÖLI on saatu kohtuullisen toimivaksi, työtä kuitenkin vielä riittää. Parisen miljoonaa verovaroja uppoaa joukkoliikenteen tukemiseen, ja sen puitteissa on toimittu. Valitettavasti nämä rahavarat eivät riitä kaikkien ovelta-ovelle -kuljetusten järjestämiseen ja välillä joudutaan priorisoimaan. Kohmon joukkoliikennekatu oli viimeinen avaus, joka helpottaa liikennettä Littoisissa ja näkyy myös matkustajien määrässä.

Kouluasioissa koettiin iso älämölö, kun ryhmä 7 sekaantui lautakunnan toimintaan vaalikiilto silmissään. Ryhmän johtohenkilöt alkoivat esittää joka-alan asiantuntijaa, kustannuksista piittaamatta. Teknisen lautakunnan alaisia työntekijöitä mustamaalattiin suurella pensselillä aiheettomasti. Itse olen kosteusteknisten toimintojen ja sisäilma-asioiden rakennustekninen asiantuntija työkseni, ja Suomen ehkä parhaiden asiantuntijoiden suoranainen tyrmääminen oli melko kovaa tekstiä.

Samalla syntyi yksi kallis perusongelma lisää: liian pieni koulu! Jo ensi syksynä oppilaita jouduttaneen esim. Kaarinan Hulkkiosta kuljettamaan Piikkiön Rungon kouluun.

Toinen ajattelematon moka syntyi ryhmä 7:n sulle-mulle -politiikalla, kun budjettikäsittelyssä puututtiin keskustan liikennejärjestelyihin. Liikenneympyrältä poistettiin rahat ja Kurkelantieltä liikennevalot. Nämä siirrettiin Piikkiön Makarlaan pyörätiehen. Tie on vieläpä ELYn hallinnoima, ja pienellä maltilla olisi ollut mahdollisuus saada puolet kustannuksista valtiolta. Rahanmenon lisäksi jäi käteen torso ruuhkaantuva liikenneympyrä, jota nyt lisärahalla yritetään parsia. Lopuksi liikennesuunnittelijaa vielä turhaan mollattiin.

Koko kaudesta jää kuitenkin hyvä mieli, ja meiltä kokouksista poistuttiin aina hymyssä suin - paljon positiivistakin palautetta on tullut. Maailma ei ole vielä valmis ja työ jatkuu itsenäisessä Kaarinassa!

Matti Alander Teknisen lautakunnan PJ

sekä muut kokoomuksen lautakuntajäsenet:

Toni Pyökäri, varapuheenjohtaja

Paula Mäkinen, jäsen